GMINNE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Urząd Gminy Paszowice 137, 59-411 Paszowice
Telefon w godzinach pracy: 76 870 17 92 lub 76 870 17 93
Telefon po godzinach pracy: 519 132 230
Fax. /całodobowo/: 76 870 17 91
e-mail: ug@paszowice.pl
TELEFONY ALARMOWE
112 - Telefon Ratunkowy
999 - Pogotowie Ratunkowe
998 - Straż Pożarna
997 - Policja
994 - Pogotowie Wodno - Kanalizacyjne
993 - Pogotowie Ciepłownicze
992 - Pogotowie Gazowe
991 - Pogotowie Energetyczne
ŁĄCZNOŚĆ ALARMOWA ,, Na ratunek ''
Jest to łączność oparta o Centra Powiadamiania Ratunkowego. Ich zadaniem jest przyjęcie i zweryfikowanie każdego wezwania o pomoc oraz uruchomienie zintegrowanego systemu ratownictwa i natychmiastowe wysłanie stosownych służb ratunkowych na miejsce zdarzenia w celu szybkiego podjęcia kwalifikowanych działań ratunkowych.
ŁĄCZNOŚĆ Z KWALIFIKOWANYMI SŁUŻBAMI RATOWNICTWA MEDYCZNEGO MOŻNA UZYSKAĆ ZA POŚREDNICTWEM:
• numer telefonu stacjonarnego - nr 999
• numer telefonu komórkowego - nr 112
• radiotelefonu - w wyposażeniu policji, innych służb publicznych
JAK SIĘ ZACHOWAĆ W MIEJSCU WYPADKU?
1. Oceń ogólną sytuację. Sprawdź, ilu jest poszkodowanych. Kto jest w najcięższym stanie. Pamiętaj, że najgłośniej narzekający może wymagać najmniejszej pomocy w odróżnieniu od cierpiącego w ciszy. Oceń, czy nie ma zagrożenia wystąpienia dodatkowego niebezpieczeństwa, np. wybuchu czy pożaru.
2. Spróbuj wstępnie rozpoznać przyczynę dolegliwości poszkodowanego. Czasami jest to bardzo proste, np. w przypadku rany głowy. Często jednak jednoznaczna ocena bywa trudna, ponieważ osoba wymagająca pomocy jest omdlała lub nieprzytomna.
3. Jak najszybciej zorganizuj pomoc i wezwij odpowiednie wyspecjalizowane służby ratownicze. Zazwyczaj potrzebna jest pomoc pogotowia ratunkowego. Jeżeli tak jest, poproś o pomoc "gapiów" (wykonać telefon do odpowiednich służb). Czasami może się okazać, że jesteś jedyną osobą, która jest w stanie jako pierwsza podjąć czynności ratujące czyjeś życie, jeszcze przed przybyciem wykwalifikowanej pomocy.
Wzywając pomocy, należy być opanowanym oraz starać się zachować spokój, gdyż to ułatwi rozmowę z dyspozytorem służb ratunkowych.
POGOTOWIE RATUNKOWE – 999 lub
NUMER ALARMOWY - 112 (z telefonu komórkowego)
WZYWANIE POMOCY WYMAGA PRZESTRZEGANIA KILKU PROSTYCH ZASAD:
Rozmowa z dyspozytorem ratownictwa:
1. Określ dokładnie miejsce zdarzenia (miejscowość, droga, ulica, dom itp.).
2. Opisz zdarzenie (rodzaj wypadku, liczbę poszkodowanych).
3. Opisz stan ofiar zdarzenia (wiek, stan przytomności, krwawienia, złamania).
4. Podaj swoje dane osobowe oraz numer telefonu. Wysłuchaj uważnie przekazywanych instrukcji.
5. Wysłuchaj uważnie przekazywanych instrukcji.
6. Poczekaj, aż dyspozytor pozwoli się rozłączyć.
ZAWSZE NALEŻY UWAŻNIE WYSŁUCHAĆ PRZEKAZANYCH INSTRUKCJI I RAD ORAZ NIGDY NIE PRZERYWAĆ POŁĄCZENIA BEZ ZEZWOLENIA DYSPOZYTORA
Jak najszybciej udziel niezbędnej pomocy z wykorzystaniem dostępnych środków. Zakres czynności może być różny - od zwykłej rozmowy i obserwacji chorego, aż do konieczności tamowania poważnego krwotoku. Pamiętaj, że ofiara zdarzenia może cierpieć z
powodu więcej niż jednej przyczyny, dlatego zajmij się najpierw najpoważniejszym urazem.
Zachowanie się ludności po sygnałach alarmowych
Rodzaj alarmu |
Mieszkańcy miast |
Mieszkańcy wsi |
Alarm |
|
|
Alarm powietrzny |
|
|
Alarm |
|
|
Powódź |
|
|
Pożar |
|
|
PIERWSZA POMOC
Po czterech minutach bez tlenu ludzki mózg zaczyna umierać. Szansa, że karetka przyjedzie przed tym czasem na miejsce wypadku jest mała, dlatego niezbędna jest pierwsza pomoc.