19.09.2024
Nowe porozumienia i aneksy dla gmin uczestniczących w programie Czyste Powietrze – termin ich zawarcia mija 31.03.2025 r.
Do 35 tys. zł na uruchomienie i prowadzenie punktu konsultacyjno‐informacyjnego (PKI) programu Czyste Powietrze oraz dodatkowe zachęty finansowe za efektywnie złożone wnioski o dofinansowanie i płatność, a ponadto premia dla najaktywniejszych w rankingu – to wszystko czeka na gminy, które zdecydują się na przedłużenie dotychczasowej współpracy lub dla tych, które chciałyby zgłosić się po raz pierwszy.
Finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), gminna sieć PKI programu Czyste Powietrze funkcjonuje od 2021 r. i jest najlepszym rozwiązaniem dla osób zainteresowanych dofinansowaniem do wymiany kopciuchów i termomodernizacji polskich domów.
Dotychczas z zachęt finansowych korzystało ok. 87 proc. wszystkich gmin w Polsce. Teraz jest okazja na kontynuację współpracy na kolejny rok lub decyzję o przystąpieniu do programu w przypadku gmin, które jeszcze się nie zgłosiły. Czas na zgłaszanie się nowych gmin oraz zawarcie aneksów lub nowych porozumień – za pośrednictwem szesnastu wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) – mija 31.03.2025 r.
Punkty konsultacyjno‐informacyjne (PKI)
Maksymalna, możliwa do uzyskania przez gminę, kwota to 35 tys. zł na uruchomienie lub prowadzenie punktu konsultacyjno‐informacyjnego programu Czyste Powietrze przez rok od dnia zawarcia porozumienia lub aneksu. Co może być sfinansowane w ramach tego budżetu? Na przykład koszty zatrudnienia do obsługi PKI pracownika/pracowników (gminy lub wykonawcy zewnętrznego), wyposażenie (np. stanowisko komputerowe czy wynajem powierzchni biurowej), prowadzenie działań w PKI (np. organizacja spotkań informacyjnych z zakresu programu i ochrony powietrza, płatna współpraca z mediami, zakup i serwis czujników jakości powietrza wykorzystywanych w celach edukacyjnych), ale też odpowiednie oznakowanie PKI.
Gminy, które zawierają porozumienia dotyczące prowadzenia punktu konsultacyjno‐informacyjnego po raz pierwszy, mogą ponosić i kwalifikować związane z tym koszty od 1.04.2024 r. Natomiast samorządy, które podpiszą aneksy na kolejny rok współpracy, będą miały pokrywane koszty kwalifikowane od następnego dnia po upływie okresu kwalifikowalności z porozumienia w brzmieniu dotychczasowym, do upływu roku od zawarcia aneksu.
Dla wszystkich gmin w Polsce na uruchomienie i prowadzenie punktów konsultacyjno‐informacyjnych programu Czyste Powietrze NFOŚiGW zarezerwował 87 mln zł.
Wnioski o dofinansowanie i płatność
Ponadto, tak jak dotychczas: gmina otrzyma 150 zł za złożony wniosek o dofinansowanie na podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania (z wystawionym zaświadczeniem o dochodach) oraz 50 zł za wniosek o podstawowy poziom dofinansowania. Gmina dostanie ponadto 25 zł jeśli poinformuje wnioskodawcę o możliwości złożenia w banku wniosku o kredyt z dofinansowaniem na częściową spłatę kapitału. Za przekazany za pośrednictwem gminy do WFOŚiGW wniosek o płatność końcową ryczałt dla gminy wyniesie 150 zł po wypłacie końcowej na rzecz beneficjenta.
Gminni operatorzy
Na początku przyszłego roku, NFOŚiGW będzie proponował gminom poszerzenie współpracy o rolę operatora ze względu na konieczność większego zaangażowania gmin w proces prowadzenia beneficjenta „za rękę” przez całą ścieżkę w „Czystym Powietrzu”. Gminy, które podejmą się tego zadania, będą szczególnie premiowane. Dofinansowanie za realizację tego zadania będzie wielokrotnie wyższe niż ryczałt za przyjęty wniosek. Planuje się także, że tylko gminy‐operatorzy zostaną uwzględnione w kolejnym rankingu. O szczegółach NFOŚiGW będzie informował w odrębnych komunikatach.
23.08.2024
Nie zawyżaj kosztów! Żeby nie stracić dotacji, wydawaj ją racjonalnie, oszczędnie i efektywnie
Zanim kupisz drzwi, okna czy inne materiały budowlane w ramach dotacji z programu Czyste Powietrze, sprawdź, czy ich koszt nie przekracza cen rynkowych. Rażąco zawyżone koszty mogą być uznane za próbę wyłudzenia środków publicznych.
Przypominamy, że obowiązkiem beneficjenta programu Czyste Powietrze jest wydatkowanie dotacji zgodnie z przeznaczeniem, przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w sposób oszczędny, racjonalny i efektywny. To oznacza przede wszystkim minimalizację kosztów zasobów użytych do osiągnięcia efektu rzeczowego przedsięwzięcia z uwzględnieniem odpowiedniej jego jakości.
Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) ma prawo do żądania wyjaśnień do przedstawianych do wniosków o płatność faktur i innych dokumentów – może prosić beneficjenta o dostarczenie specyfikacji do faktury wystawionej przez wykonawcę, czy też o wyjaśnienie dlaczego określone koszty w konkretnym przypadku kilkukrotnie przekraczają ceny rynkowe.
Będąc dysponentem środków publicznych, WFOŚiGW jest zobowiązany wydatkować je właściwie oraz zweryfikować, czy w każdym przypadku nie dochodzi do nieprawidłowości, w tym próby wyłudzenia środków publicznych. W razie podejrzenia próby wyłudzenia środków publicznych istnieje możliwość zgłoszenia przez WFOŚiGW sprawy do właściwych organów ścigania.
Zapoznaj się z naszym szczegółowym stanowiskiem ws. „zawyżonych kosztów” przedsięwzięcia i wyjaśnieniem, dlaczego dotacja w programie Czyste Powietrze powinna być wydatkowana racjonalnie, oszczędnie i efektywnie.



.jpg)







