Sytuacja po powodzi, która występuje w wielu poszkodowanych gminach w naszym regionie, może mieć wpływ na płynność finansową klientów ZUS, ze względu na brak przychodów lub ich ograniczenie.
Oddział ZUS w Legnicy jest w pełnej gotowości w zakresie wsparcia w obszarze ubezpieczeń społecznych, zwłaszcza płatników składek w spłacie należności.
Wsparcie, które realizuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dotyczy kilku obszarów:
1. Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą opłacić składki w późniejszym terminie.
- Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.
2. Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą wystąpić o świadczenie interwencyjne wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej.
Celem świadczenia interwencyjnego jest wsparcie przedsiębiorcy w dalszym prowadzeniu działalności. Przepisy określają dokładnie, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z tego świadczenia.
Jako przedsiębiorca otrzymasz świadczenie, jeśli:
- · poniosłeś szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa, niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz
- · zobowiążesz się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz
- · zobowiążesz się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września 2024 r.
3. Przedsiębiorcy posiadający zaległości w opłacaniu składek mają możliwość wnioskować o rozłożenie na raty należności z tytułu składek z odroczonym terminem płatności pierwszej raty. Natomiast Ci, którzy już realizują umowę o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności mogą wystąpić z wnioskiem o zawieszenie spłaty rat na określony czas lub wydłużenie odroczenia terminu płatności o określony okres. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą zaś wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie.
Dostęp do infolinii w sprawie ulg w opłacaniu składek i w sprawie świadczenia interwencyjnego w godz. 8:00-15:00 w dni robocze, pod nr tel. 33 825 31 34 oraz 76 876 45 76.
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej:
https://www.zus.pl/