***
Program "Czyste Powietrze" - wymogi dla kominków rekreacyjnych
Ograniczenia w eksploatacji kominków rekreacyjnych wynikają wprost z zapisów aktów prawa miejscowego, tj. Programu Ochrony Powietrza, czy uchwał antysmogowych przyjętych przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego, a Program „Czyste Powietrze” w swojej konstrukcji uwzględnił ww. regulacje prawne.
Zapis regulaminowy programu „Czyste powietrze” w wersji obowiązującej do dnia 02.01.2023 r. jest następujący:
„14. Warunkiem udzielenia dofinansowania jest zobowiązanie się Beneficjenta, że po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu w budynku/lokalu mieszkalnym objętym dofinansowaniem:
1) nie będzie zainstalowane oraz użytkowane źródło ciepła na paliwa stałe o klasie niższej niż 5 klasa według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5,
2) wszystkie zainstalowane oraz użytkowane urządzenia służące do celów ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej (w tym kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne) będą spełniać docelowe wymagania obowiązujących na terenie położenia budynku/lokalu mieszkalnego objętego dofinansowaniem, aktów prawa miejscowego, w tym uchwał antysmogowych, również wtedy kiedy akty te przewidują bardziej rygorystyczne ograniczenia dotyczące zakupu i montażu źródła ciepła.”
Powyższy zapis uległ uszczegółowieniu w aktualnej odsłonie Programu „Czyste Powietrze” obowiązującej od 03.01.2023 r.
W oparciu o Program Ochrony Powietrza, uchwały antysmogowe dla Dolnego Śląska oraz wymogi programu "Czyste powietrze" beneficjent powinien:
- dostosować kominek rekreacyjny do wymogów ekoprojektu, albo
- trwale zdemontować kominek (demontaż fizyczny), albo
- trwale odłączyć kominek od przewodu kominowego, co musi być to potwierdzone odpowiednim protokołem kominiarskim wydanym przez mistrza kominiarskiego (kominek pełni tylko funkcję ozdobną)
Przymiotnik „rekreacyjny” jest stosowany dla określenia kominka, który nie stanowi podstawowego źródła ciepła w lokalu, czyli użytkowany jest sporadycznie, oraz nie rozprowadza ciepła (np. za pomocą płaszcza wodnego - wówczas traktowany jest jako kocioł).
Definicję „kominku rekreacyjnego” można znaleźć w materiałach i publikacjach przygotowanych na potrzeby kampanii „Czyste zasady”, realizowanej przez Instytut Rozwoju Terytorialnego, tj. :
https://czystezasady.pl/materialy-informacyjne/
https://czystezasady.pl/uchwala-antysmogowa/najczesciej-zadawane-pytania-faq/
Zespół doradców energetycznych
Programu „Czyste Powietrze”
WFOŚiGW
***
2023-01-03
Od dnia 03.01.2023r. zmianie ulega program Czyste Powietrze jak i dokumenty wykonawcze.
Wyższe progi dochodowe, niemal dwukrotnie wyższe dofinansowanie, urealnienie kosztów jednostkowych to główne zmiany, które mają zachęcić Polaków do głębokiej termomodernizacji wraz z wymianą źródła ciepła. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska wprowadza kolejną odsłonę programu „Czyste Powietrze”, która spowoduje, że Beneficjenci programu nie tylko uzyskają bezpieczeństwo cieplne dla swoich domowników, ale docelowo będą płacić mniej za ciepło.
Program wprowadza dodatkowe finansowania w przypadku przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji.
Beneficjenci, we wszystkich trzech częściach Programu, będą mogli otrzymać dofinansowanie tak jak dotychczas na szereg rozwiązań służących dociepleniu budynku i wymianie źródła ciepła wraz z np. modernizacją co i cwu, montażem wentylacji z rekuperacją oraz zamontowaniem mikroinstalacji fotowoltaicznej. W przypadku, gdy wnioskodawca zdecyduje się na przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji budynku, będzie mógł uzyskać dofinansowanie najwyższe z przysługującego mu z oferty programu „Czyste Powietrze”. Odpowiednio wyższe dofinansowanie przewidziano w każdej z trzech części Programu. Jego wielkość jest uzależniona od dochodu jaki osiąga wnioskodawca Programu. Najwyższe poziomy dofinansowania, uwzględniające kompleksową termomodernizację wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną w poszczególnych częściach programu kształtują się do poziomu 66 tys. zł, 99 tys. zł i 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji.
Aby otrzymać dofinansowanie na kompleksową termomodernizację, wymagany jest audyt energetyczny oraz wykonanie wszystkich elementów wskazanych w jednym z wariantów w przygotowanym audycie, który zagwarantuje zmniejszenie zużycia energii użytkowej (EU) na cele ogrzewania budynku:
- do wartości nie większej niż 80 kWh/(m2*rok), lub
- o minimum 40%.
Nowa oferta programu gwarantuje dodatkowe dofinansowanie audytu energetycznego budynku do kwoty 1 200 zł, które jest kosztem kwalifikowanym, ale nie jest wliczane do limitu maksymalnej kwoty dotacji określonej dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć w ramach każdej części PPCP.
W Programie urealniono wartości poszczególnych kosztów kwalifikowanych poprzez podniesienie maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych elementów finansowanych, a także maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć.
Utrzymany został kierunek odpowiednio wyższej intensywności dofinansowania do zakupu i montażu najbardziej efektywnych energetycznie rozwiązań.
W Programie zwiększono wartości progów dochodowych kwalifikujące do uzyskania dofinansowania w ramach wszystkich części Programu.
- W Części 1) Programu – do 135 000 zł,
- W Części 2) Programu – do 1 894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- W Części 3) Programu – do 1 090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Nowa odsłona programu „Czyste Powietrze” wprowadza możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. W celu promowania termomodernizacji budynków jako metody na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków jednorodzinnych, umożliwiono złożenia drugiego wniosku o dofinansowanie dla Beneficjentów, którzy wcześniej otrzymali dofinansowanie na wymianę kotła. Możliwe będzie wówczas wykonanie, na podstawie audytu energetycznego, zarówno częściowej jak i kompleksowej termomodernizacji budynku pozwalającej na osiągnięcie określonych w Programie wskaźników zużycia energii po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.
W dostosowaniu do ujednolicenia zasad i dostosowaniu do przyszłych źródeł finansowania, jakimi są środki z KPO i FEnIKS wyłączono z kosztów kwalifikowanych podatek od towarów i usług (VAT) przy jednoczesnym podniesieniu intensywności dofinansowania przedsięwzięcia w celu zrekompensowania powyższej zmiany.
Inne ważne zmiany w programie to: wprowadzenie możliwości uzyskania dotacji na kocioł na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych ≤ 20 mg/m3 w przypadku gdy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu. Zmiany obejmują także eliminację od 1 lipca 2023 r., po zastosowaniu okresu przejściowego, możliwości dofinansowania w ramach Programu kotłów na biomasę drzewną, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3.
W ramach oferty bankowej zmieni się termin kwalifikowalności kosztów realizowanego przedsięwzięcia oraz nastąpi zwiększenie kwoty kredytu objętej gwarancją bankową. Umożliwiono udzielanie kredytów bankowych oraz dotacji na ich spłatę na przedsięwzięcia rozpoczęte do 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w banku.
Program zostaje też uproszczony w zakresie procesu obsługi i rozliczeń.
Aktualna dokumentacja dostępna jest na portalu beneficjenta - Portal Beneficjenta - Wrocław (fos.wroc.pl)
Dodatkowe informacje - w tym aktualne ulotki i broszury - dostępne są na stronie - Program Czyste Powietrze – STOP Smog
***
2022-09-07
Międzynarodowy Dzień Czystego Powietrza 7 września 2022 r.
***
2022-07-19
Zmiany w programie Czyste Powietrze
Z dniem 15.07.2022r. aktualizacji uległa treść programu.
"Modyfikacja programu wprowadzona z myślą o nowych beneficjentach zakłada, w przypadku prefinansowania inwestycji, zwiększenie o 10 tys. zł maksymalnych kwot dotacji na prace remontowe realizowane w ramach części 2) i 3) programu „Czyste Powietrze”, a więc odnoszących się do osób o najniższych dochodach, uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu wsparcia. Po obecnych zmianach, maksymalna bezzwrotna dotacja w części 2) zwiększy się z 37 do 47 tys. zł, a górny pułap dofinansowania w części 3) wzrośnie z 69 do 79 tys. zł. Co bardzo istotne, jednoczesne zastosowanie nowego rozwiązania finansowego, jakim jest prefinansowanie sprawi, że „z wyprzedzeniem” będzie można otrzymać aż do 50 proc. przewidzianej kwoty dotacji. Teraz pieniądze, z terytorialnie właściwego dla lokalizacji danego budynku, wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wpłyną bezpośrednio na rachunek wykonawcy robót w terminie do 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie. To bardzo korzystne udogodnienie, gdyż dotychczas wypłata dotacji odbywała się w formie refundacji dopiero po zakończeniu części lub całości przedsięwzięcia."
Aktualna dokumentacja programowa dostępna na portalu beneficjenta - Portal Beneficjenta - Wrocław (fos.wroc.pl)
1. Zmiana programu priorytetowego „Czyste Powietrze”(dalej PPCP) będzie obejmowała część 2)
i 3) PPCP, czyli beneficjentów uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu
dofinansowania w zakresie:
a) możliwości wnioskowania o dofinansowanie z prefinansowaniem,
b) możliwości uzyskania wyższej o 10 tys. maksymalnej kwoty dotacji.
2. Uruchomienie naboru programu po zmianie dot. uruchomienia prefinansowania zaplanowane
jest na 15.07.2022 r. – wyłącznie dla nowych beneficjentów składających wniosek
o dofinansowanie w ramach programu.
3. Okres realizacji przedsięwzięcia dla dotacji z prefinansowaniem to 18 miesięcy od daty złożenia
wniosku o dofinansowanie.
4. Wnioski o dofinansowanie będą składane wyłącznie za pośrednictwem Generatora Wniosków
o Dofinansowanie (GWD). W GWD beneficjent będzie miał do wyboru osobny formularz dla
wniosku o dotację z prefinansowaniem. Po wypełnieniu wniosku w GWD beneficjent będzie mógł:
· podpisać wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym
oraz przesłać go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego
wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) na
wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP albo
· w przypadku braku podpisu elektronicznego (po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku
za pomocą GWD) wydrukować formularz wniosku, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub
przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
5. Ocena wniosków z prefinansowanie będzie się odbywała w terminie do 14 dni kalendarzowych
(+ ew. uzupełnienie wniosku o dotację z prefinansowaniem – 10 dni roboczych).
6. Prefinansowanie stanowi wypłatę przez wfośigw przyznanej beneficjentowi części lub całości
dotacji na rachunek bankowy wykonawcy, na warunkach określonych w programie.
7. Warunkiem przyznania dofinansowania i wypłaty zaliczki jest przedłożenie wraz z wnioskiem
o dofinansowanie:
a) zaświadczenia wydawanego zgodnie z pkt 8 ppkt 1.2 części 2) i części 3) programu (dot.
potwierdzenia przeciętnego miesięcznego dochodu beneficjenta na jednego członka jego
gospodarstwa domowego lub potwierdzenia ustalonego prawa do otrzymywania zasiłku
stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego;
b) zawartej/zawartych z wykonawcą/ wykonawcami umowy/ umów na realizację danego
zakresu przedsięwzięcia (maksymalnie 3 umowy zawarte pomiędzy wnioskodawcą
a wykonawcą zgodnie z warunkami wynikającymi z Programu, których przedmiotem są
usługi, dostawy lub roboty budowlane przewidziane w przedsięwzięciu realizowanym
w ramach Programu);
8. Zaliczka może być wypłacona maksymalnie do wysokości 50% przyznanej dotacji przypadającej na
dany zakres przedsięwzięcia zawarty w danej umowie z wykonawcą, przy czym suma wszystkich
2 z 2
wypłaconych zaliczek nie może przekroczyć 50% maksymalnej kwoty dotacji na realizację
przedsięwzięcia wynikającej z wniosku o dofinansowanie.
9. Kwota dotacji w formie zaliczki zostanie wypłacona bezpośrednio na rachunek wykonawcy
w terminie do 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż 14 dni
przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy beneficjenta z wykonawcą.
10. Pozostała część dofinansowania przypadającego na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w danej
umowie z wykonawcą (umowach z wykonawcami) zostanie wypłacona bezpośrednio na rachunek
wykonawcy, po zrealizowaniu zakresu tej umowy i złożeniu przez beneficjenta wniosku
o płatność.
11. Beneficjent zobowiązany jest przedstawić wraz z wnioskiem o płatność potwierdzenie opłacenia
wkładu własnego na realizację przedsięwzięcia, który stanowi różnicę pomiędzy faktycznie
poniesionym kosztem kwalifikowanym przedsięwzięcia a kwotą dotacji udzieloną beneficjentowi
na podstawie umowy o dofinansowanie, wyliczonego zgodnie z programem, przypadającego na
umowę z wykonawcą.
12. Wypłata należnej kwoty dotacji (w tym rozliczenie prefinansowania po wcześniej wypłaconej
zaliczce) nastąpi w maksymalnie trzech częściach na podstawie złożonego przez beneficjenta
wniosku o płatność, na rachunek bankowy wykonawcy lub na rachunek bankowy beneficjenta
w terminie 30 dni od daty wpływu do wfośigw kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku
o płatność wraz z wymaganymi dokumentami.
13. Beneficjentom zostanie udostępniony wzór umowy z wykonawcą, który beneficjent będzie mógł
wykorzystać do uregulowania stosunku prawnego z wykonawcą. Wykorzystanie wzoru umowy
jest dobrowolne, umowy o innej treści uzgodnionej między wykonawcą a beneficjentem również
mogą stanowić podstawę wypłaty zaliczki, o ile nie stoją w sprzeczności z wymogami programu.
14. Wyboru wykonawcy (ów) realizujących przedsięwzięcie dokonuje beneficjent na własne ryzyko.
15. Termin realizacji przedmiotu umowy zawartej przez beneficjenta z wykonawcą powinien dawać
realną możliwość realizacji przedsięwzięcia w terminie zgodnym z programem.
16. Wykonawca, z którym beneficjent podpisuje umowę musi działać na rynku usług budowlanych,
remontowych lub montażowych co najmniej 1 rok albo posiadać doświadczenie w realizacji
co najmniej pięciu inwestycji dla beneficjentów w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”
***
2022-01-25
Rozpoczęty nabór do 3 części programu „Czyste Powietrze”
Od dnia dzisiejszego, tj. 25.01.2022r. rozpoczęty zostanie nabór wniosków o dofinansowanie w formie dotacji dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania w oparciu o:
- Część 3 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, z wyłączeniem dofinansowania w formie pożyczki dla gmin, jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów.
- wzór formularza wniosku o dofinansowanie, obejmujący Część 3 programu,
- Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”
Informacje o wprowadzonych zmianach znajdują się m.in. stronie Programu Czyste Powietrze.
***
2021-12-31
Nowości w programie „Czyste Powietrze” planowane na 2022 r.
Trzecia część programu „Czyste Powietrze” z najwyższym dofinansowaniem do 69 tys. zł przy dochodzie na członka gospodarstwa domowego 900 zł lub 1260 zł (dotyczy odpowiednio gospodarstw wieloosobowych i jednoosobowych), oraz dla osób z ustalonym prawem do zasiłku, a także zmiany dotychczasowego programu, żeby jeszcze łatwiej sięgać po dotacje – to najbliższe plany Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2022 r. w zakresie „Czystego Powietrza”.
Wprowadzenie nowej części programu „Czyste Powietrze” dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania podzielono na dwie fazy.
Rozwiązania dla osób o najniższych dochodach przewidziane na 2022 r.
W pierwszej kolejności ogłoszony będzie nabór wniosków do trzeciej części programu uwzględniający następujące zasady:
ü Przeciętny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uprawniającego do najwyższego poziomu wsparcia – do 900 zł (gospodarstwa wieloosobowe) lub do 1260 zł (gospodarstwa jednoosobowe);
ü Alternatywa do dochodowego kryterium kwalifikowalności – ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego;
ü Intensywność dofinansowania – do 90% kosztów kwalifikowanych;
ü Maksymalna kwota dotacji dla całego przedsięwzięcia – do 69 tys. zł;
ü Liczba transz rozliczeń – do pięciu;
ü Okres realizacji przedsięwzięcia – do 36 miesięcy.
Przy naborze dla trzeciej części programu obowiązywać będzie nowy załącznik nr 2b „Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla Części 3 Programu dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania”.
Dodatkowe wsparcie dla wnioskodawców
Równolegle w 2022 r. będą trwały prace nad drugą fazą wdrażania trzeciej części programu „Czyste Powietrze”, obejmującą m.in. prefinansowanie wydatków, a także pomoc wnioskodawcom w przygotowaniu, realizacji i rozliczeniu inwestycji.
Proste zasady dla wszystkich
Ponadto, w wyniku doświadczeń z dotychczasowego wdrażania „Czystego Powietrza” oraz postulatów zgłaszanych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, organizacje branżowe i pozarządowe, zmodyfikowano niektóre zapisy we wszystkich częściach programu i jego załącznikach.
Najważniejsze ze zmian, które niebawem będą obowiązywać to:
ü Uwzględnienie możliwości finansowania z „Czystego Powietrza”, gdy dofinansowanie łączy się z gminnymi programami parasolowymi, w których wnioskodawca nie staje się właścicielem kotła do zakończenia okresu trwałości;
ü Umożliwianie dłuższej realizacji projektu, gdy opóźnienie rozliczenia wynika z przesunięcia terminu przyłączenia gazu przez operatora;
ü Dopuszczenie kotłów dwupaliwowych na drewno kawałkowe i pellet, jako zgodnych z celami programu;
ü Doprecyzowanie wymagań dla przewodów kominowych w przypadku kotłów na paliwo stałe, ze względów bezpieczeństwa.
Szczegóły już w styczniu
Zmiany do programu „Czyste Powietrze” zostały już zaopiniowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz przyjęte 17.12.2021 r. przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obecnie trwają prace nad dokumentacją programową, która jest konieczna do uruchomienia naboru na nowych warunkach. Data wejścia w życie zmienionego programu wraz z ułatwieniami oraz rozpoczęcia naboru zostanie podana w styczniu 2022 r.
Zapraszamy do zapoznania się ze zmienioną wersją poniżej załączonego programu „Czyste Powietrze”.
Załączniki:
Program Priorytetowy Czyste Powietrze
Załącznik nr 1-Łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową
Załącznik nr 2-Koszty kwalifikowalne – Część 1 programu Czyste Powietrze
Załącznik nr 2a-Koszty kwalifikowalne – Część 2 programu Czyste Powietrze
Załącznik nr 2b--Koszty kwalifikowalne – Część 3 programu Czyste Powietrze
***
2021-12-13
Od 1 stycznia 2022 r. wycofanie dotacji na kotły węglowe w „Czystym Powietrzu”
Zakup i montaż kotła na węgiel – w ramach programu „Czyste Powietrze” – będzie możliwy tylko do końca 2021 roku. Oznacza to, że koszt będzie kwalifikowany pod warunkiem:
→ złożenia wniosku o dofinansowanie obejmującego swoim zakresem ten koszt,
→ oraz zakupu i montażu kotła na węgiel do 31 grudnia 2021 r. (konieczne jest wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego z datą do 31 grudnia 2021 r.).
Od 1 stycznia 2022 r. nie będzie już można składać wniosków o dotacje na kotły węglowe.